rondje ijsselmeer 2015
rondje ijsselmeer 2015
‘s morgens om 9 uur verzamelen bij het station in Rijssen om met de trein naar Kampen te reizen en daar de route op te pakken. Verrasend hoe mooi de binnenstad van Kampen is, je komt er niet zo vaak, vandaar. Het is even wennen om de fiets,met 25 kg extra bagage, in balans te houden Het went snel. We gaan op weg naar Elburg waar we tegen de middag aan komen, een broodje met koffie nemen en genieten van de dagjesmensen. Nu naar Harderwijk waar we de hele stad doorfietsen tot we eindelijk op de boulevard komen waar we heel relaxed uitrusten op een bankje. We zien nu de zuiderzee en fietsen via strand Nulde en strand Horst richting Spakenburg. Een saai stuk route met de wind straf op kop en weinig strandbezoekers. Dus ook geen afleiding alleen maar razende auto’s die snel vervelen, maar dat zullen we nog erger meemaken. Op naar Bunschoten/ Spakenburg, nu komen we op oudhollandse bodem en genieten van de oude haven en de vissersboten waar de netten nog te drogen hangen. Uiteraard hoort daar een haring bij dus een noodstop bij de visboer is een must. Bij Eemdijk nemen we een pontje en fietsen later door de weilanden richting Blaricum waar we een camping op het oog hebben. Uiteindelijk hebben we het gevonden. Wel extra km. gefietst om het te vinden maar dat is geen probleem. We zetten de tent op een plek waarvan we denken dat dat goed is. De receptie is gesloten en we betalen de volgende morgen wel. Lekker gegeten in Blaricum waar andere mensen wonen dan in Zuna of Notter. We nemen nog een flesje wijn bij de tent en ik test een nieuwe fauteuil van Ikea waar ik na 2 glaasjes wijn al doorzak. schijnt geen goeie combi te zijn. Dan maar liggen en slapen. morgen richting Amsterdam en N. Holland.
De eerste etappe
het was al vroeg in de planning maar nu gaat het gebeuren. de LF 21, 22 en 23.
het rondje ijsselmeer maandag 10 aug.
we gaan met de trein naar ons startpunt Kampen en doen de route met 476,7 K.M.
mooi weer met harde wind
dag 2
‘ s morgens een rustige start,eerst in- en uitboeken en proberen de route weer op te pakken. Uiteraard fiets je dan weer meer km. dan gepland, alez dat nemen we voor lief en ons boerenverstand brengt ons op de goede weg. De LF route heeft grote voordelen wat betreft de bezienswaardigheden. We worden via Naarden vesting, Muiderberg en Muiden naar Diemen gestuurd. Mooie touristische route en veel te zien, o.a. de sluis in Muiden, altijd mooi om dat gekrioel van grote en kleine boten in een sluis te zien, de beste stuurlui staan hier ook aan wal. Ook hier een kopje koffie genuttigd. Uiteindelijk zijn wij aow’ers die tijd zat hebben en ook rust moeten nemen, anders hadden we de tour de france wel kunnen doen, “of nit dan”!! Nu richting Het Ei, niet zomaar een ei, maar een Ei met gevolgen. We worden door een wirwar van bruggen en fietspaden via Zeeburg en het Buiten-ei naar de overkant geleid. Eindelijk zijn we de drukte uit en fietsen het mooie plaatsje Durgerdam in. Opmerkelijk veel buitenlandse studenten op huurfietsen strak vooruit kijkend excursies doen, ze vallen bijna van de fiets. Hier maken we een pitsstop op de dijk en koken een soepje met een stuk worst waar de Durgerdammers jalours op worden. We mogen op een privé bankje onze lunch op eten. Nu weer op de trappers naar Monnickendam, Volendam, Edam. We vergapen ons aan boten, boten en boten. Nooit geweten dat er zoveel boten bestaan en de vele touristen in Volendam. Wat een drukte en de souvenirs zijn zo mooi dat je ze van armoede laat liggen. Dan gaan we de dijk op en met de wind weer recht op de neus fietsen we richting Hoorn waar we een camping op het oog hebben waar we ook wat kunnen eten. Dat zou fijn zijn. Maar het eten wordt ons door de neus geboord want de hapkamer is gesloten. maar een tip van de receptie is dat er daar of daar wel iets te koop is. Voor een inwoner van Hoorn heel eenvoudig maar voor een paar eenvoudige boer’njong’s uut Twente wat lastig. Zo fietsen we weer wat extra km’s maar het lukt en een chinees rijdt nu in een nieuwe auto omdat hij de rekening spontaan verhoogd.
Dag 3
We staan niet te laat op want we moeten weer een heel stuk over de dijk , weer met windkracht 3 en wat dat betekend weten we inmiddels. Met de klep van de pet in de nek gaan we weer op pad richting Enkhuizen. We hebben zo hard gewerkt dat we ons zelf een koffie aanbieden met een grote homp appeltaart. In Oosterleek staat een restaurant waar ze dat verkopen dan moet je daar zijn zei Wim, hij weet alles van koffie met appeltaart
Enkhuizen is weer een plaats waar je je ogen uitkijkt, boten en gebouwen zijn prachtig om te zienen, je vraagt je af of er wel een crisis in Nederland heerst. Een boot kost veel geld en onderhoud nog meer. Via Oosterdijk, Andijk en Wervershoof rijden we Medemblik binnen. Medemblik is de plek van de stoomtreinen. Ook daar nemen we even tijd voor en laten we ons voorlichten over het hoe en wat. We kijken daar erg serieus bij, want voor de vrijwilligers van dit spoortreintje is dit een ernstige zaak. We bekijken nog even de route en zien dat we weer recht in de wind zo’n 25 km moeten fietsen naar Den Oever. Nogmaals de klep van de pet in de nek en weer op de trappers naar een slaapplek in Den Oever. Wat we daar gedaan hebben wil je niet geloven, fietsen aan het eind van wereld. We konden geen aanwijzing vinden voor een camping dus vragen aan lokale mensen. De een is nog wijzer dan de ander maar een duidelijk antwoord kwam er niet. Dan maar kijken op een natuur kampeerplek, geitenwollen sokken hebben we niet en die zijn daar verplicht. Ook geen flesje wijn!!!! te koop. We zien ons nog niet voor de tent zitten met een bordje wortelsoep en wortelsap als toetje. Wat moet je dan, dus weer op zoek, tot we een man vinden die over de dijk heeft gekeken en wist dat er in Stroe nog een mooie camping open was. door deze beslissing hebben daar minstens 25 km extra gefietst maar de camping was zeer goed,net achter de dijk van de waddenzee. De mevr. zei, “zoek maar een plekje voor de tenten en kom morgenvroeg maar betalen, dat was een misrekening.
Dag 4
We wilden bijtijds vertrekken en zaten om 07.45 voor de receptie om de rekening te betalen,maar 09.00 u. zou de receptie pas open gaan. Even een noodmaatregel. Een briefje in de bus met een E-mail adres zodat we later de rekening kunnen betalen. Dat wordt later door de eigenaaresse bijzonder gewaardeerd. De temperatuur is goed en de wind staat met kracht 3 tot 4 uiit de N.O. hoek niet fijn, maar goed je kan de wind niet draaien en de afsluitdijk ook niet dus het wordt knallen op de dijk. We zijn mooi op tijd en beginnen vrolijk aan de klus. 5 km. gefietst en we balen van het verkeerslawaai. Ik duikel mijn iPod uit de tas en zet een lekker muziekje op de oortjes, wel sneu voor Wim maar hij heeft gelukkig oordopjes en dat werkt ook. we doen het even met gebarentaal. De snelheid is rond de 12 km/p.u. want je zit met veel bagage en tassen op z’n onvoordeligst te fietsen. Eindelijk na een paar stops fietsen we Friesland in. Wat een feest, zelfs zo nu en dan wind in de rug en dan halen we royaal 30 km/ p.u.
Makkum is de eerste plaats waar komen en op een zonnig terras een uitsmijter nuttigen. Vandaar door het mooie friese land naar Workum, Hindelopenen en Stavoren. Bij Oudemirdum hebben we een camping gepland dus moeten we nog aardig wat kilometers maken. We genieten van het weer en het mooie landschap met veel afwisseling. Zo nu en dan zien we het ijsselmeer en genieten van een kleurig schouwspel, kitesurfers, metname als je alleen de zeilen boven de dijk ziet. De camping hebben we snel gevonden, helaas ook geen kantine of snackbar, dus weer op de fiets naar het dorp voor een lekkere pizza. dan gaan de extra km’s weer tellen. We hebben nu de camping direct betaald want we willen vroeg op, het liefst om 06.00 uur. Van Margo horen wij dat er onweer op komst is en dat klopte. Ik wordt om 05.00 u. wakker van regen en onweer. Dan wordt het een heel andere start denk ik, maar om 6 uur is het droog en breken onze tenten af en eten een broodje met thee onder een overdekt terras en kunnen we de plannen uitvoeren en vertrekken droog om half acht.
Dag 5
Gaasterland is verrassend mooi, eigenlijk niet Fries maar ... ja waar lijkt het op. We gaan nu van een heuveltje af met de wind in de rug wel 35 km. p.u. maar we missen waarschijnlijk, omdat we te hard fietsen, in de buurt van Lemmer een LF 21 bordje en dan kom je even op een andere route. Als routeplanner van Tour Clup Rijssen heeft Wim zo een alternatief uit z’n korte mouw geschut en daveren we tussen ooievaars en reigers richting de kop van Overijssel.Bij Ossenzijl kijken we nog naar boten die door de vaarten en onder bruggen door varen. We moeten even zoeken naar de goede route maar vinden het uiteindelijk wel, een piepklein bordje waar een fiets voor staat is bijna niet te zien. We fietsen door het Nationaal park De Weerribben richting Kalenberg. Mooi fietspad met veel fietsers die een beetje angstig kijken als ze ons aan zien komen, onze fietsen lijken breder en dan is zo’n pad wel erg smal. Blokzijl komt in zicht. uiteraard pakken we daar eerst een kibbeling en een zoute haring en kijken even bij “Kaatje bij de sluis”. Daar is het rustig dus weinig vertier. Dan richting Zwartsluis waar we even een cola drinken en we tot de ontdekking komen dat het 1 km scheelt of we door fietsen naar Kampen of naar Zwolle. Het scheelt natuurlijk wel tijd en besluiten rechtstreeks naar Zwolle te peddelen en nemen dan de trein naar Rijssen.
daar aangekomen nemen we nog een lekkere Weizen Pils op het terras van De Markies en een warme hap en gaan weer richting onze eigen beddesteè.
Het was een echte Hollandse fietstocht met wind ,zon, water, boten en mooie hollandse plaatjes. We hebben genoten.
En ook nu weer, aandere bokse an en.......an’t wark.
dit verslag is mede mogelijk gemaakt door “fietsmaot” W. v/d Noort met voor en tegenwind.